30 dni to czas, jaki nas obowiązuje, od momentu kupna auta, na dokonanie rejestracji. W tym celu należy się udać do wydziału komunikacji we właściwym miejscowo starostwie. Wcześniej należy również wykupić ubezpieczenie OC, by móc poruszać się autem po drogach. Jakie czekają nas opłaty?

Wypełnienie wniosku o rejestrację to początek. Potrzeba będzie jeszcze zabrać ze sobą dowód zakupu, stare tablice rejestracyjne, potwierdzenie dokonania wszystkich dotąd uiszczonych opłat, kartę pojazdu oraz dowód rejestracyjny, w którym musi być „wbity” ważny przegląd techniczny. Niezbędne opłaty najlepiej dokonywać jeszcze przed składaniem dokumentów, co pozwala zaoszczędzić czas. Realizacja opłat odbywa się bezpośrednio w urzędzie bądź za pośrednictwem Internetu.

Opłaty, które nas obowiązują to 80 zł za dwie tablice rejestracyjne lub 1000 zł za dwie tablice, które podlegają indywidualnemu zamówieniu. Do tego 54 zł płatności za dowód rejestracyjny, 13,50 zł za pozwolenie czasowe, 18,50 zł za naklejkę kontrolną, 12,50 zł za naklejkę legalizacyjną i na koniec 2 zł opłaty ewidencyjnej.

Opłaty za tablice rejestracyjne i wymiana tychże tablic nie jest wymagana tylko wtedy, gdy nowo nabyte auto podlega rejestracji w tym samym starostwie lub urzędzie miasta, gdzie ma zostać dokonana rejestracja.

Po dokonaniu opłat, osobistym złożeniu dokumentów bądź przesłaniu ich przy pomocy tradycyjnej poczty, jak i z możliwością skorzystania z opcji składania dokumentów przez Internet, co jest możliwe w niektórzy urzędach, procedura rejestracyjna kończy się po 30 dniach, gdy tzw. miękki dowód obowiązujący przez ten okres, zamieniany jest ostatecznie na tzw. twardy dowód.