Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wiele komponentów i procesów składa się na poprawną pracę silnika. Jednym z takich elementów jest maleńki silniczek krokowy, odpowiadający za regulację prędkości obrotowej na biegu jałowym.

Ta mała niepozorna cześć może być nieraz bardzo kłopotliwa, szczególnie gdy jakaś usterka z nią związana, nie zostanie dobrze zdiagnozowana. Jest to komponent bardzo potrzebny, ponieważ dzięki jego płynnej pracy silnik może utrzymać stałą prędkość obrotową na „luzie” lub podczas wyprzęgania.

Silniczek steruje przepływem powietrza do silnika, a zbudowany jest ze złącza elektronicznego, wirnika wzbudzenia zasilania oraz zaworu obrotowego. Nie jest statycznym urządzeniem, ponieważ podczas jazdy jego położenie ulega zmianom. Jego ruchy wpływają na położenie przepustnicy, która jest odchylana w obydwie strony. Możliwe jest to dzięki elektronicznemu sterowaniu przez elektroniczny moduł sterujący, na podstawie przesyłanych przez niego liczby kroków. Informacje do ECM dostarczają: czujnik położenia wału korbowego, czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym oraz czujnik temperatury płynu chłodzącego. Pobrane dane dotyczą też zapłonu (czy jest włączony) oraz stanu naładowania akumulatora.

Usterki silniczka krokowego

Mocne zabrudzenie silniczka krokowego może prowadzić do jego awarii. Czasami pomocne okazuje się wyjęcie go i przeczyszczenie wraz z przepustnicą, innym razem nie. Trzeba też pamiętać o przesmarowaniu go smarem lub olejem.

Drugą przyczyną usterki urządzenia staje się czasami uszkodzenie części elektrycznej, np. wtyczki czy któregoś ze sterowników. W tym przypadku lepiej wymienić silniczek, ponieważ wymiana tych części na nowe, często nie przynosi pożądanego skutku.

Zamontowanie silniczka nie jest trudne, ale czasami mają miejsce kłopoty związane z jego adaptacją do płynnej pracy. Pojawiają się więc przypadki konieczności użycia testera diagnostycznego, za pomocą którego można skalibrować urządzenie oraz wyeliminować zapisane w systemie błędy.

Objawem awarii są wyczuwalne „falowania” obrotów podczas postoju.