Silnik spalinowy generuje duże temperatury podczas pracy, dlatego musi mieć odpowiednie chłodzenie. Niesprawnie działający układ chłodzenia może doprowadzić do wystąpienia licznych awarii, w tym zapowietrzenia.

Układ ten składa się z dwóch obiegów, które są połączone za pomocą termostatu, otwierającego się lub zamykającego pod wpływem różnych temperatur. Pierwszy z nich to obieg mały, odbywający się głównie w obrębie silnika. Krążący w nim płyn chłodzący (dzięki pompie chłodzącej), odbiera ciepło wygenerowane podczas spalania. Duży obieg zostaje uruchomiony w momencie znacznego podniesienia temperatury płynu, ponad granicę normy pracy silnika. Nadwyżkę ciepła odbiera chłodnica, a w czasie letnich upałów konieczne jest czasami wspomaganie jej pracy dodatkowo zamontowanym wentylatorem.

Najczęstsze usterki układu chłodzenia związane są z uszkodzeniem termostatu lub włącznika termostatu – jego czujnika lub silnika. Czasami może też dojść do awarii pompy chłodzącej, co często kończy się uszkodzeniem silnika. Problemy rodzi też zatkana chłodnica, którą trzeba oczyścić lub wymienić na nową. Niebezpieczne jest wymieszanie się oleju z paliwem lub olejem – objawia się to wystąpieniem brązowo-mlecznej mazi w oleju i podwyższonym znacznie ciśnieniem w układzie chłodzącym. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może doprowadzić od przedostania się oleju z w zbiorniczku wyrównawczym lub pojawienia się w nim pęcherzyków powietrza.

Niebezpieczne są też wszelkie nieszczelności, szczególnie powodujące ubytek płynu w zbiorniczku wyrównawczym.

Często dochodzi do zapowietrzenie układu chłodzenia, kiedy przepływ płynu chłodzącego jest blokowany przez powietrze. Jak tę awarię rozpoznać? W takiej sytuacji często chłodnica pozostaje zimna, a płyn chłodzący zaczyna wylewać się ze zbiorniczka lub jest go po prostu za dużo. Zapowietrzony układ chłodzenia nie będzie dobrze pracował, dlatego należy starać się o szybką eliminację usterki.

Odpowietrzenie układu chłodzenia trzeba zacząć od wystudzenia auta i płynu chłodzącego. Następnie należy włączyć silnik, odkręcić nakrętkę chłodnicy i obserwować ciecz chłodzącą. Na jego powierzchni powinny pojawić się bąbelki, powstałe przez uciekające z chłodnicy powietrze. Na końcu należy uzupełnić poziom płynu, ponieważ troszkę go ubędzie.

Jak sprawdzić układ chłodniczy w aucie? Kiedy silnik ma niedostateczną moc nagrzewania lub przegrzewa się, sprawdź układ chłodzenia pod kątem  poziomu płynu chodzącego, zanieczyszczeń i nieszczelności. Zbadaj też naprężenie paska wielorowkowego bądź klinowego oraz poobserwuj wskazówkę temperatury płynu chłodniczego, aby wyeliminować usterkę termostatu. Ważny jest także stan przewodów odchodzących od chłodnicy